‘Een autoluwe stad dreigt een museum te worden’: steeds meer steden willen het blik weg
28 July 2025
Bron: AD
In dit artikel is Hans van Tellingen eigenlijk de enige geïnterviewde die ook de feiten benadrukt en geen ideologische, feitenvrije agenda voert. Het autovijandige beleid heeft desastreuze gevolgen voor retailers, vastgoedeigenaren en de gehele binnenstad. Leegstand en faillissement zullen volgen. Een ‘donut city’ is het gevolg. De binnenstad is geen museum, maar dient een vitale plek te zijn waar geconsumeerd wordt. Gemeentebesturen voeren een achterhoedegevecht met dit anti-autobeleid, waar ze op termijn op terug zullen komen.
“ Kritiek op autobeperkende maatregelen klinkt behalve van binnenstadbewoners vaak van winkeliers. Zij vrezen voor omzetverlies als de auto niet langer welkom is. ,,Bezoekers die met de auto komen zijn de grootste omzetverstrekkers. Dat zijn de keiharde feiten’’, zegt Hans van Tellingen, directeur van Strabo, specialist in winkelgebieden.
Hij strijdt al ruim tien jaar tegen ‘nepnieuws van gemeenten en lokale bestuurders die tegen de auto zijn’. Gemiddeld komt 38 procent van de bezoekers van binnensteden met de auto, doceert Van Tellingen op basis van onderzoek naar 72 winkelgebieden. ,,Zij zijn goed voor 55 procent van de winkelomzet.’’
Zijn conclusie: ,,De binnenstad is geen museum, maar een vitale plaats om te consumeren.’’ En dus moet je autobezoekers faciliteren en niet wegjagen. ,,Als de gemeente dan autowerende maatregelen neemt, keldert de omzet van je winkeliers, gaat een deel op de fles, met leegstand tot gevolg.’’
Beeld van een stad
Dat geldt van kleine gemeenten tot middelgrote steden als Amersfoort en Tilburg. „Neem Dordrecht: een prachtige stad, maar qua winkelgebied matig. Als je dat dan autoluw maakt, wordt het een openluchtmuseum met mooie grachtjes en kastanjes. De kleding- en schoenenwinkels verdwijnen, omdat regiobezoekers niet meer komen. Supermarkten en Kruidvat blijven over. Je krijgt een donut city zonder economische activiteit in het centrum.’’
Het gehele artikel kunt u hier lezen