Toekomstige parkeerbeperkingen bedreigen vitaliteit binnenstad Harlingen

6 March 2025

Bron: Harlingen boeit

Column in 'Van Wad tot Stad', over de parkeersituatie en de voor de binnenstad van Harlingen rampzalige Centrumvisie. "In 2020 kwamen wij in ons onderzoek voor Harlingen zelfs tot de conclusie dat er te weinig parkeerplaatsen zijn. Dit vanwege de hoge parkeerdruk, die soms boven de 100% uitkomt. Dat betekent dat de Voorstraat zo vol staat, dat bezoekers ook hun auto parkeren op plekken waar dat niet mag. Verder scoort Harlingen als een ‘gemiddelde’ binnenstad, want 37% van de bezoekers komt met de auto en dat is goed voor 54% van de retailomzet. De autobezoekers besteden immers veel meer dan de bezoekers die lopend of fietsend komen. Het weghalen van parkeerplaatsen in de Voorstraat is dan ook een slecht idee. In ons onderzoek werd berekend dat het leidt tot een verlies van zo’n 400, voor de omzet ontzettend belangrijke, autoklanten op een gemiddelde zaterdag.

Ook gaat de visie uit van het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement uit 2024, waarin gesuggereerd wordt dat voetgangers en fietsers meer bijdragen aan de retailomzet dan autobezoekers. En dat is pertinent onjuist. In een navolgend onderzoek van deze organisatie beweren zij dit inmiddels ook niet meer. De feiten zijn dat in binnensteden, dat blijkt uit betrouwbaar en representatief Strabo-onderzoek, gemiddeld genomen 38% van de bezoekers met de auto komt. En dat die bezoekers zijn goed voor 55% van de retailomzet. Harlingen bevindt zich dus vrijwel precies op het Nederlandse gemiddelde.

Wij pleiten dan ook voor het openhouden van de Voorstraat en Grote Bredeplaats voor autoverkeer en vooral voor de parkeerders. De binnenstad is geen museum, maar dient een vitale plek te zijn waar geconsumeerd moet worden. De binnenstad moet handelsplaats blijven. Juist die handelsplaats wordt met de centrumvisie geen goed gedaan."

Lees hier het hele artikel.