Winkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten

1 October 2024

Bron: Vexpan

Mooi stuk van Sjoerd Stienstra in Vexpansie van Vexpan, Platform Parkeren Nederland: "Dit ondersteunt de conclusie van Van Tellingen/Strabo dat landelijk gezien circa 45% van het binnenstadsbezoek per auto komt, en daarmee goed is voor 61% van de omzet. De functie van het centrumgebied is daarbij van belang; hoe sterker de regionale functie hoe meer klanten van verder weg en daarmee een hoger percentage per auto, en een navenant groter aandeel van aan de auto gekoppelde omzet.

 

In deze analyses is een juiste uitvoering van het bezoekersonderzoek van groot belang. Het bezoekersonderzoek moet een representatief beeld geven van modal split en bestedingen van de centrumbezoekers. Enquêteposten moeten zo worden gekozen dat daardoor vertekeningen worden vermeden (dus niet enquêteren bij de uitgang van een parkeerterrein, naast een centrale fietsenstalling of een tramhalte). Door het enquêteren te combineren met tellingen van het aantal passanten op de enquêtepunten, en weging van de enquêteresultaten op basis van de aantallen bezoekers op die punten (cordononderzoek), wordt vertekening van de resultaten geminimaliseerd. Van Tellingen geeft een goed overzicht van deze methodiek. De stelling van Natuur en Milieu at winkeliers meer verdienen aan voetgangers en fietsers dan aan klanten die met de auto komen, is dan ook niet juist." Eigen toevoeging (HvT): "Dat geldt ook voor hoe de resultaten van het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement worden gebruikt door veel gemeenten.

Lees hier het hele artikel.