Waarom Maxis Muiden moet blijven (en de Nuonweg weer open moet)
21 October 2014
Door Hans van Tellingen (*)
Hè, wat een naar stuk van Harvey Otten in het Parool de afgelopen week. De beste man is geen fan van Maxis Muiden. Dat mag. Maar hij wil graag ‘zijn’ afkeer omzetten naar een door hem gewenst ‘afstervingsproces’. Bij mijn weten leven wij niet in de DDR. En vind ik -en velen met mij- het niet wijs dat van bovenaf de overheid bepaalt wat wel en niet wenselijk is. Nu is dat wél de wereld van Harvey. Maar leef ik volgens het principe dat je met een klantgerichte benadering de wereld mag verblijden met een goed winkelcentrum.
Wat Harvey vergeet is dat de Maxis Muiden de laatste jaren een groot succes is. Dit vooral door een succesvolle herontwikkeling tot een breed winkelcentrum. Een centrum met vele ketens en winkeliers. Die de jongere, jachtige tweeverdieners kunnen bedienen van de benodigde dagelijkse ‘kost’. Met onder andere een grote Albert Heijn en Lidl. De laatste paar jaren is er ook sprake van een nieuwe groep klanten. De bewoners van IJburg. Die de Overdiemerweg -in de volksmond ‘Nuonweg’ genoemd- graag gebruiken om groot in te kopen bij Maxis. Eindelijk slaagt Amsterdam erin om de groep welgestelde tweeverdieners wat beter ‘in de stad’ te houden. En deze zijn ‘en masse’ neergestreken in IJburg. Zij willen echter graag efficiënt kunnen inkopen. Maar IJburg zelf kent te weinig goede winkelvoorzieningen. Nu kan het zo zijn, dat over (vijf?, tien?, vijftien?) jaar IJburg 2 er eindelijk is. En dat er dan voldoende draagvlak is om fatsoenlijke winkels te ontwikkelen op IJburg. Tot die tijd hebben de bewoners van IJburg Maxis echter nodig. En willen zij niets liever dan dat de Nuonweg weer open gaat.
Even iets over ons bedrijf: Strabo bv verricht onderzoek in winkelcentra en winkelgebieden. In totaal hebben wij meer dan 450 winkelcentra en winkelgebieden onderzocht. Onafhankelijk. Betrouwbaar. En reproduceerbaar. Wij zijn dan ook Nederlands marktleider op het gebied van bezoekersonderzoeken en passantenonderzoeken. Wij brengen bezoekerstotalen in kaart. Maar leveren dus ook informatie over daadwerkelijk gerealiseerde omzet. Strabo kan door middel van een telling (bij de uitgangen) en een enquête de omzet en vloerproductiviteit van een winkelgebied nauwkeurig vaststellen.
In het voorjaar van 2013 hebben wij onderzoek in Maxis verricht. Maxis Muiden blijkt een a-typisch winkelcentrum te zijn. Het wordt goed bezocht door mensen uit Amsterdam-IJburg, Amsterdam-Zuidoost, Weesp, Diemen, Muiden/Muiderberg en verrassend genoeg Almere. En dit betreft mensen die juist ook in het weekend komen. Het zijn lang niet alleen forensen, maar met name mensen die bewust komen winkelen. Grootste attractiefactoren zijn het ‘gratis parkeren’ –waar vind je dat nog?- en het winkelaanbod: alle dagelijks -of wekelijks- benodigde goederen zijn aanwezig. Opvallend is dat hier veel meer mannen komen winkelen dan in andere winkelcentra. Dit vanwege het feit dat ‘het’ bij Maxis effectief ‘inkopen doen’ is. De grootste groep bezoekers (28%) komt uit IJburg. Zij zijn goed voor 26% van de omzet. Als deze groep de mogelijkheid wordt ontnomen om snel bij Maxis te zijn, door het afsluiten van de Nuonweg, dan is dat een forse aderlating. Die weg moet open, vind ik. Of er moet een goed alternatief komen. Niet alleen in het belang van de Maxis. Maar ook, en met name, in het belang van de IJburgers. Het afsluiten van die weg is te herleiden als ‘ambtenarij van de hoogste orde’.
En de mening van Harvey Otten over het ‘afsterven van het winkelcentrum’? Dat is een nogal totalitaire gedachte. Omdat HIJ niet van Maxis houdt, moet ‘het’ maar ‘dood’. Gelukkig hebben wij in Amsterdam vandaag de dag een verstandig college. “Denk aan uw burgers”, is mijn devies aan hen. “En wendt uw invloed aan om de Nuonweg weer open te stellen!”
________________________________________________________________
(*) Drs. Hans P. van Tellingen is algemeen directeur en 50% eigenaar van Strabo bv (gevestigd in Amsterdam). www.strabo.nl. Strabo is Nederlands marktleider op het gebied van passantenonderzoeken voor winkelcentra en werkt in het gehele land. Reacties?: vantellingen@strabo.nl / 020-6260817 / Twitter: @hansvtellingen.