Tropisch winkelen in steenkoud Stockholm
11 October 2011
Afgelopen mei heeft de Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW) met een groep van bijna 50 winkelvastgoedprofessionals Stockholm bezocht. "Bah: socialisme"!, hoor ik sommige (over het algemeen niet al te linkse) NRW'ers roepen. "Koud!", ook dat heb ik veel gehoord. "Saai....!", roept weer iemand anders. En weer een ander heeft het over "Pippi Langkous", "ABBA", "IKEA" en (in goed Zweeds) "Victor -‘Saab'- Muller". Tja, alle clichés over dit land worden opgerakeld tijdens zo'n trip. Uiteraard heeft Zweden meer te bieden. Verrassend meer. Want de goede eigenschappen van het land (schoon, groen, welvarend, georganiseerd, zuinig, charmant, sympathiek) worden aangevuld met nieuwe positieve waarnemingen. Zweden groeit namelijk veel harder dan de andere Europese economieën (5% in 2010). En de retailuitgaven groeien sinds 2010 weer gestaag met een jaarlijkse 3%. Het einde is nog niet in zicht. En Zweden lijkt wel ‘booming'. Winkelcentra worden ook nog volop ontwikkeld. Waarin wuivende palmbomen je tegemoet zwaaien vanaf het centrale winkelplein. Tropische taferelen dus. En dat in het doorgaans frisse Stockholm.
lees het artikel hier verder