Dansen op de wankele winkelvulkaan Vesuvius (NRW-reis Rome en Napels)
18 January 2010
De Nederlandse Raad van Winkelcentra heeft in september 2009 een aantal winkelcentra in Rome en Napels bezocht. In Italië. Het land van cultuur, traditie, goede smaak en service. Om met het laatste te beginnen: in elke winkel word je welkom geheten. En voel je je gewaardeerd als klant. Hoe anders dan in Nederland, waar de gemiddelde winkelbediende (als hij/zij je al aankijkt) je welkom heet met een ‘boerenkinkelblik'.
Tot zover (voor nu) de verschillen. Want, hoe raar het ook klinkt: ik heb geconstateerd dat Italië en Nederland wel iets met elkaar gemeen hebben. In ieder geval daar waar het winkelvastgoed betreft. Het aandeel zelfstandige winkeliers is in beide landen nog vrij hoog. En de belangrijkste winkelgebieden zijn nog steeds de winkelstraten (in binnensteden) en veel minder de planmatig ontwikkelde centra. Maar (en nu houdt de vergelijking op), daar waar Nederland de afgelopen vijf decennia is volgeplempt met kleine ‘middle of the road' centra, die door de DPO-methodologie (waar bijvoorbeeld oud DDR-dictator Erich Honecker trots op zou zijn geweest) tot stand zijn gekomen, is Italië er wel in geslaagd om een aantal echte malls (met een dak erop) van rond de 100.000 m2 te ontwikkelen. Maar: pas in de laatste jaren. En.... over het algemeen behoren deze niet tot de beste in zijn soort. In Europa heb ik veel mooier en beter gezien.
De centra in Rome bijvoorbeeld bleven bij mij niet echt ‘hangen'. Op de ‘Van Tellingen-meetlat' krijgen zij het predikaat ‘matig' tot ‘aardig'. De twee centra in (of eigenlijk: net buiten) Napels hebben op mij echter wel een onuitwisbare indruk achtergelaten. Eén een zeer positieve (Campania, van Cório) en één een zeer negatieve (Vulcano Bueno, gemodelleerd naar de beroemde buurman Vesuvius).
Hans van Tellingen is Algemeen Directeur van Strabo
Lees het artikel hier verder.