Strabo trotseert winters Limburg

28 December 2008

Parkstad

 

Dinsdag 9 december, zes uur ’s ochtends. Heerlen busstation, Zuid Limburg. Het vriest nog licht en het duurt nog zeker enkele uren voordat de zon zich laat zien. Voordat de eerste reizigersmassa zich met het openbaar vervoer naar werk of school begeeft staat een groot team van Strabo-veldwerkers klaar om de eerste passanten aan te spreken. Langzaamaan trekken de eerste bussen de regio Parkstad in. Nu is nog rustig maar enkele uren later is het een komen en gaan van reizigers en bussen. Tegen die tijd zijn de Strabo-enquêteurs reeds verpreid over geheel Parkstad om hier oudere reizigers te vragen naar hun openbaar-vervoersgedrag.

 

Parkstad

Op de O.V.-knooppunten Heerlen Busstation, Hoensbroek Busstation, Kerkrade Busstation en Kerkrade Parkstad-stadion én in zeven tussen deze knooppunten actieve buslijnen worden 65+ers gevraagd naar onder andere de gebruikte op- en uitstaphalte, de reisduur, de kaartsoort en de gebruiksfrequentie van het openbaar vervoer. Respondenten blijken bijvoorbeeld gebruik te hebben gemaakt van ruim 400 verschillende bushaltes binnen de regio. Samen met enkele statistische data zoals leeftijd en postcode geeft dit opdrachtgever Roma inzicht in het reizigersprofiel van Zuid-Limburgse ouderen.

 

Chill-factor

Tegen een uur of elf ’s ochtends begint het zachtjes te sneeuwen. Op de open busstations is het zeker niet windstil en dit zorgt voor een flinke chill-factor. Enquêtes  worden dan ook in een bibberig maar nog net leesbaar handschrift afgenomen. De doelgroep van het onderzoek weet dit ook en stelt het bezoek aan bijvoorbeeld het winkelcentrum of aan familie zodoende een dagje uit. De ouderen die er deze dinsdag wel met de bus op uit zijn getrokken, zijn vast en zeker een Strabo-enquêteur tegen het lijf gelopen.

 

Hoge respons

Bij reguliere Strabo-passantenonderzoeken ligt de respons onder ouderen altijd al relatief hoog. Omdat er nu toch gewacht moest worden tot de bus kwam of tot de bestemming bereikt was, was het beantwoorden van de enquêtevragen voor veel respondenten een welkome afleiding. De busstations van bijvoorbeeld Kerkrade of Heerlen vormen geen hoogtepunten van sfeer en gezelligheid. Zeer veel reizigers waren dan ook bereid hun medewerking te verlenen aan het onderzoek wat heeft geresulteerd in een respons van meer dan 80%. Ondanks dat het deze dag in de regio Parkstad relatief rustig was en dat vooral ouderen zich wel twee keer bedachten voordat zij de deur uit gingen is aan het einde van de dag het doel van 1.200 afgenomen enquêtes hierdoor ruim gehaald.

 

Milan Caspers is projectleider bij Strabo