Weihnachten bij Aldi
10 December 2008
Sinterklaas bestaat niet. In elk geval niet in Duitsland. Eind november is elke binnenstad al veranderd in één grote kerstmarkt. In de voetgangerszones wordt weer genoten van Glühwein en Bratwurst. De Weihnachtslaune - kerststemming - zit er direct al in. En dat is maar goed ook, want het zijn de kerstinkopen die ervoor (gaan) zorgen dat de recessie voorlopig beperkt van omvang is. Ja, het is officieel: Duitsland zit in een recessie. Het vertrouwen in de economie ligt op het laagste punt sinds 1991. Vooral de, voorlopig tijdelijke, productiestop van de auto-industrie heeft ze laten schrikken.
recessie?
De detailhandel krijgt voorlopig geen harde klappen. Dat verwacht men in ieder geval. De sterk dalende brandstof- en energiekosten gedurende de afgelopen maanden vormen een stimulans om uitgebreid kerstinkopen te doen. Binnen de detailhandel wil men het grootst mogelijke deel van deze, mogelijk voor lange tijd laatste, consumentenopleving naar zich toe te trekken. Daarbij heb je naast verliezers ook winnaars. Daaronder de discounters. Want zuinigheid is weer populair. Discountsupermarkten hebben hier het armoedige, en misschien wel vieze, imago al een tijd geleden van zich afgeworpen en zijn volkomen geaccepteerd. Ruim 40% van de detailhandelsomzet wordt bij discounters gerealiseerd - het hoogste aandeel van West-Europa. In Nederland lag dit aandeel rond 20% (2005). Overigens is België, met een aandeel van 34%, Europa’s nummer twee.
Aldi beste supermarkt
98% van de Duitsers doet af en toe boodschappen bij een discounter. Het liefst bij Aldi. Deze ‘klassieke’ discounter werd afgelopen september door de Duitse consument uitgeroepen tot beste supermarkt. Dus niet de beste discounter, maar dé beste supermarkt. Niet alleen het extreem gunstige prijsniveau maar ook de kwaliteit van het assortiment wordt ruim boven het gemiddelde beoordeeld. Full-service supermarkten als Edeka en Kaufhaus scoren overigens wel beter op het gebied van service.
Discount
In Duitland kan men met een autorit van maximaal twintig minuten gemiddeld drie discounters bereiken. Dat is redelijk veel. Ik bevind me echter in het epicentrum van de discounters: vijf filialen binnen een tien minuten wandeling. Eén Aldi, twee Lidl’s en twee Penny’s. Daarnaast overigens ook nog eens drie full-service supermarkten. Welke supermarkt is mijn favoriet? Inderdaad, Aldi. Als zuinige Nederlander vier ik, net zoals veel Duitsers, dan ook kerst bij Aldi.
Jochem van den Berg is projectleider bij Strabo en werkt en woont in Hamburg