Liverpool: van (nood)lijdend tot leidend

17 November 2008

Liverpool

SSM Retail Platform heeft eind oktober 2008 met een groep van 25 professionals Liverpool bezocht. Een stad in transitie. Van origine is Liverpool redelijk arm. Een stad vol Ierse immigranten die zich hier tijdens de ‘great famine’ vestigden. In de jaren zestig scoort Liverpool echter als culturele broedplaats. Dan heb ik het over de Mersey Beat. Met onder andere de ‘tamelijk bekende’ Beatles en Gerry -“You’ll never walk alone”- and the Pacemakers als vertegenwoordigers. Deze culturele bloei viel samen met de bloeiperiode als winkelstad. In de jaren zestig was Liverpool (na Londen en Glasgow) zelfs de belangrijkste winkelbestemming voor de Britten. Maar daarna ging het snel bergafwaarts. Vooral sinds de jaren tachtig. Het was armoe troef. En had Liverpool als winkelbestemming afgedaan. Zo kon je tot voor kort veel winkelende ‘Liverpudlians’ (inwoners/fans van Liverpool, oftewel  ’the Reds’) tegenkomen in de op een klein uur afstand gelegen stad Manchester. Met een net woord heet dat koopkrachtafvloeiing. Maar in voetbaltermen is dat een doodzonde. Alsof je een groep vrolijk winkelende Feyenoordfans ontwaart in de Kalverstraat. Of de Ajax F-Side goedgemutst ziet rondsjokken op de Lijnbaan. Een vreemde gewaarwording. Die koopkrachtafvloeiing is echter gekeerd. Er vloeit sinds kort zelfs zeer veel koopkracht naar Liverpool toe!

De binnenstad van Liverpool wordt dan ook stevig onder handen genomen. Je moet het ze nageven, die Britten. Ze kunnen de boel laten verslonzen. Daar zijn ze zelfs erg goed in. Maar als de kogel door de kerk is, weten ze ook van aanpakken. In luttele jaren tijd is (nood)lijdend Liverpool leidend geworden. En was de SSM aldus getuige van een klein wereldwonder. Winkels en Waterfront (revitalisatie Albert Dock, de nieuwe muziektempel Kings Waterfront, een nieuw museum, een cruise terminal en nog veel meer) worden gezamenlijk gerenoveerd en uitgebreid.

 

Culturele hoofdstad en hoofdstad van de renovatie

Liverpool is in 2008 culturele hoofdstad van Europa. Maar zou ook als hoofdstad van de renovatie uitgeroepen kunnen worden. Grosvenor is de Britse ontwikkelaar die de competitie heeft gewonnen om Liverpool ONE te ontwikkelen. Dat een verbinding vormt tussen het Waterfront en het aloude kernwinkelgebied. Dat van origine met name bestaat uit de hoofdassen Church Street en Lord Street. Maar nu dus is uitgebreid met Liverpool ONE. Het project omvat onder meer 160 winkels. Verdeeld over 154.000 m². Waaronder twee warenhuizen (John Lewis en Debenhams). Verder is er sprake van 21.500 m² leisure (waaronder een Odeon-bioscoop met veertien zalen), twee hotels (Hilton en Novotel), 600 appartementen, een parkeergarage met 3.000 parkeerplaatsen en een busstation. Het winkelcentrum (nog niet helemaal af) telt ongeveer 400.000 bezoekers per week. En dat is een indrukwekkend aantal.

 

>>lees hier verder

 

Hans van Tellingen, algemeen directeur van Strabo BV