Nivea Haus
16 October 2008
Na een uitgebreide massage heb je, gelegen in een ontspannend oliebad, blik op de Binnenalster. Je waant je hier in de zevende hemel. Letterlijk. Want zo heet deze behandelingsafdeling van het Nivea-Haus aan het meer in de Hamburgse binnenstad. Hier resideert geen exclusief cosmeticamerk, maar Nivea: het crèmetje voor iedereen, wereldmarktleider met een jaaromzet van 5,5 miljard euro.
Welzijn voor iedereen
Sinds twee jaar siert een opgeblazen versie van het blauwe blikje met witte letters de kop van de Jungfernstieg, dé promenade in Hamburg, die met een recente renovatie de allure van weleer terug heeft gewonnen. Het vormt de entree van een bijzondere flagshipstore. In de ‘welzijnstempel’ kan je op drie verdiepingen in verschillende werelden - zee, strand en hemel - een behandeling ondergaan. Of zoals Nivea het zelf noemt: een welzijnsmoment in een drukke metropool op elk moment van de dag, afspraak is vaak niet nodig, en vooral voor iedereen. Nivea wil welzijn democratiseren: een gezichtsmassage van een half uur voor 29 euro maakt dit mogelijk. “De beleving is nieuw en luxe, maar de prijs-kwaliteitverhouding is vertrouwd.” Naast individueel advies en behandelingen, uiteenlopend van gezichts- en haarverzorgingen tot aan Shiatsumassages, is ook het volledige Nivea-assortiment, bestaande uit ruim 500 producten, verkrijgbaar.
300.000 bezoekers
Vier jaar lang is aan het concept gewerkt. Kosten: twee miljoen euro. Winst hoeft het niet te maken. Het is een marketinginstrument met als doel de talrijke producten bekend te maken bij het grote publiek. “Directer contact met je klanten is niet mogelijk.” Tegen alle verwachtingen in is het echter een groot succes. Oorspronkelijk werd gerekend op jaarlijks 100.000 bezoekers. In 2008 worden 300.000 bezoekers verwacht. Momenteel betreden dagelijks ongeveer 700 mensen het statige pand (metrage 800 m²), waarvan meer dan 100 zich laten behandelen. Ondanks dat het personeel inmiddels verdubbeld is (55 mensen), en het huis zowaar winst begint te maken, zijn er lange wachtlijsten voor een behandeling.
Dubai en Berlijn
De succesvolle start in Hamburg, de havenstad is de thuisbasis van Beiersdorf - het moederbedrijf van Nivea -, wordt nu gevolgd door twee filialen in Dubai (opening oktober 2008) en Berlijn. Vanaf april 2009 kan ook de Berlijnse bevolking zich kort terugtrekken van het drukke leven en zich laten verwennen door Nivea. Het pand, gevestigd in de Kaiserhöfe-passage aan Unter den Linden, krijgt een metrage van 520 m² met circa 50 personeelsleden. Daarmee komt, voorlopig, een einde aan de reeks. Het gaat hier uiteindelijk niet om een keten, maar om een marketinginstrument. Het is dan maar te hopen dat er geen winst gemaakt wordt.
Jochem van den Berg
Projectleider Strabo
werkt en woont in Hamburg