Nederlandse winkelcentra en social media

14 maart 2013

door Roel van Houwelingen

In winkelcentrumland draait het om jezelf als winkel-bestemming op de kaart zetten. Een actieve promotie op alle fronten is daarbij essentieel en menig winkelcentrum maakt gebruik van alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn. Een van deze marketing tools is het gebruik van social media. Sinds enige tijd hebben ook Nederlandse winkelcentra, in navolging van hun buitenlandse collega’s, de social media ontdekt. Tijd voor een stand van zaken.

Begin 2011 waren er in Nederland welgeteld vier winkelcentra met een eigen Facebookpagina. Twee jaar later zijn vele Nederlandse winkelcentra aanwezig op Facebook. Ook wordt er inmiddels door verschillende winkelcentra
actief getwitterd. De zogenaamde online aanwezigheid lijkt
anno nu een vanzelfsprekendheid. Aanwezigheid alleen zegt echter vrij weinig: het wordt pas echt interessant als er gekeken wordt naar het online bereik. In Facebook-termen
gesproken: hoeveel personen hebben het winkelcentrum geliket en geven daarmee aan geïnteresseerd te zijn in het wel en wee van het betre!ende centrum? Begin 2013 zijn er zestien Nederlandse winkelcentra met ten minste duizend
likes. Absolute winnaar is hierbij Designer Outlet Roermond met meer dan 50 duizend likes. Negen van deze zestien winkelcentra hebben naast de Facebookpagina ook een actief Twitteraccount met ten minste honderd volgers. Batavia Stad (ongeveer tweeduizend volgers) en de Klanderij in Enschede (1900 volgers) zijn met afstand de koplopers wat twitteren betreft. Een en ander dient wel in Europees perspectief gezien te worden: Westfield London heeft zo’n 250 duizend likes op haar Facebookpagina en bijna 50 duizend volgers op Twitter. Forum Istanbul heeft ruim 280 duizend likes op Facebook en 1800 volgers op Twitter).

lees hier verder


Gesprek met adviseur Bestel brochure Stel een vraag

Weblog

Strabo
English
Over Strabo > Weblog > Nederlandse winkelcentra en social media