Ben jij ook zo bang?

4 December 2013

Over de zonnige toekomst van de fysieke retail

“Ben jij ook zo bang….dat alles automatisch wordt,

dat je geen eten krijgt…..maar pillen op je bord,

dat men als het nodig is….. alles van je weet,

en dat je niet meer hoeft te werken voor je zweet?”

Dit is een gepast citaat. Het is een songtekst van ‘Toontje Lager’. Nederpopband. We schrijven 1982. Het dieptepunt van de langdurige recessie destijds. ‘Doemdenken’ (een term bedacht door Van Kooten en de Bie) was ‘hot’. En velen voorspelden een Derde Wereldoorlog. ‘Valt de bom?’ (en daar schreef ‘Doe Maar’ dan weer een liedje over in 1983)? Nu, anno 2013, is het doemdenken terug. Alleen zijn we nu niet zo bang voor de bom. Nee, wij (mensen in retail en vastgoed) zijn bang voor het webwinkelen. ‘Het einde van de (fysieke) winkels is in zicht’. Of : ‘30% of 50% van de winkels is verdwenen in 2020.’ Dat is de teneur als je naar Cor Molenaar luistert op het Shopping 2020 congres van afgelopen oktober. ‘De ‘retailapocalyps’ vindt plaats’. ‘Amazon’ komt eraan’. En ‘Google’. ‘De fysieke winkel wordt verpulverd’. ‘Totale disruptie!’ Op dat congres heerste een soort ‘verlichte sfeer’. Een ongebreideld geloof in het eigen (web)product en het eigen gelijk. Als je, zoals ik, dan een tweetje plaatst dat je het niet eens bent met de conclusies, krijg je berichtjes terug in de trant van: ‘onthutsend, dat je niet naar ons luistert en ons niet gelooft’. Brrrr. De stemming was er één van een  religieuze sekte. En Cor Molenaar is de leider. Doemdenken vindt altijd plaats tijdens een langdurige recessie. En overoptimisme (bijvoorbeeld Francis Fukuyama met zijn ‘End of history’  in de jaren negentig) in tijden van grote groei. Het is waar dat de wereld continu verandert. Maar dat is dus altijd al zo geweest. Digitale revolutie? Natuurlijk! Maar deze vormt ook een kans en niet alleen maar een bedreiging. Het is daarom ook beter om van ‘digitale evolutie’ te spreken. Het zogenaamde ‘nieuwe winkelen’ vindt al lang plaats. Maar het nieuwe winkelen lijkt meer op het ‘oude winkelen’ dan sommigen ons willen doen laten geloven. Hoe dit zit? Bekijk dit artikel! Lees en huiver! Luister en beef! ;-). En trek dan je eigen conclusies….

lees hier verder

Door Hans van Tellingen