Expats in beeld

7 March 2011

Expats willen ruimere openingstijden, een internationale en modieuze brand mix, een ruimere keuze aan kledingmaten en de mogelijkheid om overdekt te winkelen. Expats winkelen ook vaker dan Nederlanders. Dat zijn de belangrijkste bevindingen van het afstudeeronderzoek van Geri Wijnen, dat zij het afgelopen jaar binnen de master Real Estate Management & Development aan de TU Eindhoven en in opdracht van Strabo uitvoerde. Directe aanleiding van haar studie was een bestaande vraag van Strabo naar het winkelgedrag van expats in de omgeving Amstelveen en Amsterdam. In Amstelveen bestaat de bevolking namelijk voor circa 9% uit expats. Opvallend is met name de aanwezigheid van een grote groep Japanse expats in dit gebied.

Expats of expatriates zijn kenniswerkers uit het buitenland die naast een hoogopleidingsniveau vaak een bovenmodaal inkomen hebben, wat hen een interessante doelgroep maakt. Over het consumentengedrag van deze doelgroep is vrijwel geen informatie beschikbaar. Bovendien is dit een doelgroep met enerzijds een sterk kosmopolitisch karakter, maar die zich anderzijds ook vasthoudt aan de culturele of ‘etnische' achtergrond. Een spanningsveld ingegeven door o.a. globalisering, de toenemende heterogeniteit van consumenten en het belang van lokale marktkennis is een blijvend relevant thema in de marketing van winkelcentra. Daarnaast is ook de vertaling van marktsegmentatie naar winkelomgeving slechts mondjesmaat onderzocht. Naast het in kaart brengen van het winkelgedrag van expats is in deze studie daarom geprobeerd inzicht te krijgen in hoe winkelcentra aangepast kunnen worden aan cultuur-gerelateerd winkelgedrag.

download hier de volledige scriptie van Geri Wijnen.