De jeugd van tegenwoordig

10 December 2010

De jeugd van tegenwoordig: de ongrijpbare consument

Sinds de jaren zestig spelen jongeren een steeds bepalender rol in het winkellandschap. Momenteel is er, zeker in hoofdwinkelstraten, zelfs sprake van een dominante rol. Op A1-locaties is het winkelaanbod, ondanks een toenemende vergrijzing, bijna volledig op deze doelgroep afgestemd, een trend die de komende jaren alleen maar zal doorzetten. Dat de Amsterdamse Kalverstraat en Nieuwendijk samen goed zijn voor vijf filialen van H&M (met straks een zesde op De Dam), vijf van Vero Moda, vijf van Jack & Jones en vijf van Score (inclusief winkels van ‘huismerk' Chasin') illustreert dit goed. Jongeren zijn dus uitermate belangrijk voor de winkelmarkt, maar waarom precies? En waarom, en vooral hoe, zou je als winkelcentrum of retailer juist nu jongeren moeten bereiken?

Jongeren hebben steeds meer te besteden en sparen doen ze nauwelijks. Wat er binnenkomt gaat op aan kleding, schoenen, mp'-spelers en mobiele telefoons. En als ze het zelf niet verdienen door middel van een bijbaan, krijgen ze het direct danwel indirect (kleedgeld) van hun ouders. Jongeren zijn daarmee een garantie van uitgaven, of gezien vanuit de retailer van inkomsten. Het zijn zoals gezegd vooral artikelgroepen als mode en media waar de voorkeur naar uitgaat. Deze artikelen zijn sterk imagobepalend, iets waar het voor deze doelgroep allemaal om draait. Meer dan in iedere andere leeftijdsgroep wordt hier de status bepaald door de juiste merken. Natuurlijk wordt op latere leeftijd de status ook bepaald door de grootte van de auto, maar ook wanneer je eigenaar bent van een Fiat Panda van 20 jaar oud, zullen er nog genoeg mensen zijn die langskomen op je verjaardag. Iets wat voor een tiener met het verkeerde merk sneakers niet altijd vanzelfsprekend is.

lees hier verder

 

Milan Caspers is projectleider bij Strabo.